//-->

Monday, October 10, 2005

New Foundation-Longer Battery life

Beberapa syarikat menjalankan kajian mengenai sumber tenaga yang berasakan cell metanol (DIRECT METHANIOL FUEL CELLS, DMFCs) di mana satu sumber tenaga yang satu hari nanti akan mengantikan bateri cas untuk tujuan tertentu sedang dipamerkan di minggu pameran Ceatec japun 2005. tetapi, dalam kajian yg dibuat untuk aplikasi penggunaan pada pameran tersebut, peluang untuk menggantikan bateri laptop mungkin tipis.
DMFCs berfungsi dengan menjana kuasa elektrik apabila metanol d campurkan dgn air dan bertindak balas dgn udara menghasilkan satu lapisan nipis di panggil membran. jurutera menambarkan satu sumber tenaga yang dapat membekalkan tenaga unutk jangka masa yang panjang. --- dan mengcasnya sangat mudah. iaitu dengan menambah semula metanol ke dalam tmpat yg disediakan.
tahun lepas, dua syarikat gergasi iaitu toshiba.corp dan hitachi. ltd telah memperkenalkan prototaip bateri ca unutk telefon bimbit berasakan teknologi. prototaip yang serupa muncul pada tahun ini dan teknologi tersebut dibangunkan cukup untuk syarikat membangunkan bantuan teknikal di mana ianya tidak disdiakan pada tahun lepas.
toshiba berkata, pengeas telefon tersebut cukup untuk mengecas bateri telefon untuk 5 kali. ianya berukuran 11cm persegi dan 2cm tebal. produck hitachi pula berukuran 12cm dan boleh membekalkan tenaga selama 5 jam.
banyak syarikat sedang mencari telefon berasaskan DFMCs sebagai salah satu aplikasi awal kepada teknologi. syarikat telefon nombor atu jepun mendakwa, mereka sedang berusaha dalam projek ini dengan rakan kerja mereka.
mereka ni juga sedang berusaha untuk membina telefon bimbit yang dapat mengantikan penggunaan bateri. kedua dua syarikat ni mempunyai prototaip yang berasaskan teknologi DFMCs.
telefon keluaran toshiba yang saiznya agak besar berbanding henset sebelumynya berupaya berfungi 2.5 kali lebih lama.
pada pameran tersebut, hitachi ada mempamerkan produk lain yg juga berasakan teknologi metanol. antaranya laptop, flash memory berasakan pemain mp3 dan cakera keras...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home